tisdag 8 november 2016

Kort historia om staden Bitterljuv


I många berättelser och vissa serier förekommer en stad som jag kallar för Bitterljuv. Idén till staden uppstod när jag planerade att "samla" ihop karaktärer jag hade gjort och hur skulle den då se ut? Husen är gamla och bräckliga och industriella revolutionen är på ingående. En kung härskar som inte är den trevligaste (även om han ännu inte har dykt upp i en egen berättelse) men invånarna i stan reagerar lite olika på det.

Första typ av karaktär, som finns i staden, tror jag skapades kring 2005-2006. Det var en kanin med mask. Men tecknandet av de första husen tror jag inte skedde förrän kring 2010. Under skapandets början av staden, fungerade staden som ett utlopp för mina tankar. I de allra första berättelserna (ej visade) var händelserna oerhört mörka (i huvudet ännu mörkare). I en berättelse blir en person till och med dödad (skjuten)! Men så långt går jag inte idag med produktionen. Det mörkaste jag har gjort (och visat upp) är antagligen den berättelse i julkalendern från 2014 då en karaktär hängs (SPOILER: karaktären överlever). Så pass mörkt kommer jag antagligen inte skriva igen.

Det viktigaste jag känner att berättelserna alltid ska innehålla är någon form av hopp. I de gamla berättelserna, ej visade, har det många gånger funnits lite eller nästan ingen hopp alls. Så kommer det nog inte bli i framtiden då berättelserna blev först deprimerande men sedan oerhört tråkiga.

I staden bor det främst olika djur (ugglor, elefanter, kaniner, sjöhästar osv) men det förekommer också en och annan människa och - tändstickor. Tändstickorna säger ingenting men de symboliserar de invånarna som bara finns. Som i en storstad och man besöker ett torg och ser en massa människor. En enkel beskrivning är att dessa människor skulle vara tändstickor i Bitterljuv. Invånare som ingen (eller de/n aktuella karaktären som berättelsen handlar om) känner.
Ursprungsidén med stadens invånare var att de skulle leva i ett klassamhälle. Är man en uggla så har man förmodligen en hög post och är man kanin så är det en hårt arbetande klass och så vidare. Nu har jag lättat på den idén då det känns mer "naturligt" att ugglor kan vara fattiga och att kaniner kan ha det bättre ställt. Men istället är det kanske ovanligt med rika kaniner på grund av stadens historia.

Just det, stadens historia.

Många gånger har jag skrivit idéer till historien om varför staden ser ut som den gör. Det är en stad som många invånare ser sin framtid som hopplös. Det finns en förklaring till detta. Jag har redan nu lämnat några ledtrådar om vad som har hänt, men det finns i nuläget ingen exakt beskrivning.

Från början ville jag också att huvudpersonen skulle vara själva staden. Varje berättelse handlade om invånare som bodde i staden och vissa av de återkom då och då. Men för att stadens historia kanske det helt enkelt vore bra med huvudpersoner. Och på något sätt, tycker jag själv, att en huvudperson har trätt fram. Lite konstigt är det ändå att det verkar vara Orson, en butiksägare i staden som har ett huvud som en kaskelott. Jag gillar dessutom den karaktären så det är nog inte så konstigt. En tjuv som är en fladdermus har dock förekommit fler gånger, men hans karaktär och attityd passar inte som en huvudkaraktär.

Mitt alter Ego, GB, som vanligtvis syns i serien på Prickblad.se, är mer som en cameo och dyker ofta upp med sin följeslagare Melvin (som är en rosa liten elefant som kommer från Bitterljuv). Ibland är de båda deltagande i berättelserna och många gånger finns de bara i bakgrunden.

Än så länge finns ett fanzine med berättelsen Önskebrunnen där läsaren får följa ett mynts resa i en önskebrunn. Den berättelsen fungerar mer som ett intro till stadens värld vilket är därför det inte är så mycket "action" i den. Jag har släppt även ett fanzine med två berättelser som tidigare har dykt upp på Bitterljuvs Tumblr-konto. Dessa är på engelska och själva serierna är ingen uppföljare till Önskebrunnen utan den fortsättningen kommer, om allt vill sig väl, till våren.

På gång inom Bitterljuv är årets julkalender. Skisserna och manuset är färdigt, men fortfarande väntar själva arbetet och det kommer komma mer info om julkalendern när december närmar sig.

Detta var lite historia om den fantasistad som jag skapar berättelser till. För mer information, läs mer på följande sidor;

storiesfrombitterljuv.tumblr.com - Några korta serier från staden. Samtliga är skrivna på engelska.
prickblad.se - Huvudsidan för mina projekt där information om Bitterljuv och annat brukar dyka upp.
Youtube Prickblad - Filmer och även julkalendern från 2014 som utspelas i Bitterljuv finns här.
Prickblad Nördig Vardagsrealism (Facebook) - Där kommer en notering upp så fort något nytt som jag gör händer, Bittelrljuv eller ej.
Prickbladnvr (Instagram) - Blandat info med saker som jag gör.

Inga kommentarer: